معرفی کتاب «التوحید» (از منابع منهاج فردوسیان)


مقدمه:
قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان، برگرفته از تصریحات آیات قرآن کریم و روایات معتبر شیعه از اهل بیت طاهرین (علیهم‌السلام) است. این روایات، از منابع معتبر حدیث شیعه، برگرفته شده است. یکی از این منابع، عبارت است از:

التوحید

کتاب حاضر، اثر شیخ صدوق، ابو جعفر، محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی (۳۰۵ ـ ۳۸۱ هجری)، از چهره‏های برجسته‌ی فقها و روات شیعه در قرن چهارم هجری است. این کتاب مشهور به «توحید صدوق» یا «توحید ابن بابویه» است.
موضوع کتاب، روایات استاد اعظم (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) و ائمه‌ی معصومین (علیهم‏السلام) پیرامون توحید و شناخت ذات و صفات و اسماء و افعال خداوند متعال و دیگر مباحث مهم کلامی می‌باشد. این کتاب در شناخت خداوند متعال و معرفی دیدگاه شیعه در باره‌ی مباحث توحید، کتابی ارزشمند است. کتاب توحید، مانند دیگر کتاب‌های شیخ صدوق، پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه قرار داشته و از معتبرترین اصول روایی شیعه به شمار می‏آید.
این کتاب شامل ۵۸۳ حدیث است که در ۶۷ باب توسط مؤلف تنظیم شده‏اند و روایات آن در بسیاری از مجموعه‏های روایی شیعه مانند بحار الانوار آمده و به آنها استناد شده است.
علامه مجلسی در این باره می‏نویسد: «کتاب‌های شیخ صدوق در شهرت، در حد کتب اربعه می‏باشند و در اجازات روایی ما از مشایخ بزرگ شیعه موجودند. بسیاری از علما و فقهای شیعه از آنها روایت نقل کرده‏اند و به لطف خداوند، نسخه‏های قدیمی و تصحیح‌شده‏ای از آنها در اختیار ما می‏باشد»
شرح‏های متعددی بر این کتاب نگاشته شده مانند:
۱ ـ شرح قاضی محمد سعید قمی شاگرد فیض کاشانی، که در سال ۱۰۹۹ به رشته‌ی تحریر درآمده است.
۲ ـ شرح امیر محمد علی نائب الصداره، که آن را در شهر مقدس قم نوشته است.
۳ ـ شرح فارسی مولی محمد باقر سبزواری، درگذشته به سال ۱۰۹۰ هجری.
توحید صدوق شامل روایاتی است از استادان منهاج فردوسیان (علیهم‌السلام) در باره‌ی توحید و مباحث مربوط به آن مانند: پاداش یکتا پرستان و عرفا، یکتاپرستی و نفی تشبیه، معنای واحد، توحید و موحد، معنای «قُل هوَ الله أحَد»، اثبات جسم و صورت نداشتن خداوند، روایات در باره‌ی دیدن خداوند، قدرت، صفات ذات و صفات افعال، تفسیر «کُلُّ شَی‏ءٍ هالکٌ إلّا وَجهَه» ، تفسیر «وَ الأرضُ جَمیعاً قَبضتُه» ، نفی زمان و مکان و حرکت از خداوند متعال، اسماء الله، اثبات حدوث عالم و مباحث مفید و مهم فراوان دیگر.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com